כיצד פוסט טראומה משבשת את חיינו וכיצד אפשר לטפל בה?

באופן מפתיע, רבים מתהלכים עם פוסט-טראומה מבלי לדעת אפילו שהיא קיימת אצלם, ורק סימפטומים מסוימים יכולים להצביע על כך שהם סובלים מכך. הבעיה במקרים אלה היא שעד שהמצב אינו מידרדר ומקצין עד כדי פגיעה ממשית בתפקוד ושיבוש רציני של שגרת החיים, חוסר המודעות אינו עוזר להם להגיע לטיפול. במקרים אחרים ומובהקים יותר של תופעת פוסט-טראומה אנשים מודעים לכך אבל אינם יודעים תמיד שיש דרך טיפול ללא תרופות בכך, על ידי טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT שמניב תוצאות טובות בתוך זמן סביר בהחלט.

מה גורם לטראומה?

טראומה מוגדרת כאירוע קשה וקיצוני שמשפיע גם פיזית וגם נפשית. מקרים כמו אונס ותקיפה מינית, פשע שנפלנו לו קרבן כמו שוד ותקיפה אלימה, תאונת דרכים או מצב ביטחוני כמו פיגוע או מלחמה הם גורמים מוכרים וידועים למצבי לחץ ופוסט-טראומה. אלא שלא חייבים להיות מעורבים באירוע עצמו, אלא מספיק אפילו לצפות בו קורה כדי לסבול מההשלכות של האירוע עלינו. במקרים כאלה אפילו נראה למעורבים שהם הצליחו להתגבר על כך, או שהם לא מבינים למה זה אמור להשפיע עליהם אם הם היו רק הצופים מהצד, אולם יש לדעת כי אפילו חוויה מטלטלת כל כך יכולה לגרום לטראומה שיש להתייחס אליה. במקרים שבהם מתעלמים מהסימפטומים כל טריגר עלול להפעיל את התסמונות הפוסט טראומטית ולגרום לסימפטומים כמו לחץ נפשי, דיכאון וחרדה, נדודי שינה, הפרעות אכילה מסוימות, התפרצויות זעם וקושי ניהול כעסים, שינוי קיצוני בהתנהגות כמו הסתגרות או הימנעות משהות במקומות מסוימים ועוד. במקרים של פוסט טראומה מתאונות דרכים זה יכול אפילו לגרום למקרה של חרדה בנהיגה, למשל, תגובה מובנת וטבעית.

כיצד יודעים שמדובר בפוסט טראומה?

בדרך כלל, יש תגובות מאוד ברורות לכך שמדובר בחוויה טראומטית, כמו ביטויי פחד וחרדה, סטרס, בהלה ובעתה, צרחות והשתוללות או אפילו בריחה מהמקום. לפעמים התגובה מטעה משום שהיא נראית כניתוק של האדם המתרחש סביבו, כתגובת הגנה ברורה לכל מי שנמצא במצב מלחיץ ומפחיד שהוא לא רוצה להכיר בקיומו או להתחבר אליו. הניתוק מגן עליו מהנגיעה הישירה במצב וברגשות שלו, בזמן שהניתוק עצמו גורם לטראומה להיות מודחקת ולהופיע מאוחר יותר כפוסט-טראומה בעקבות טריגר כלשהו שיעלה את החוויה שוב. רק אז, הזיכרון יגרום לאדם להבין איזו טראומה עבר אז. הסימפטומים שמוכרים אצל נפגעי טראומה מקורם בחוויה המחודשת או בהיזכרות בה, ויכללו: פלשבקים וזיכרונות שאינם פוסקים, אם בהקיץ ואם בחלומות רעים, נדודי שינה, התפרצויות זעם לא מוסברות, תגובות של חרדה כמו הזעה, דופק מהיר, דפיקות לב, הזעה וקוצר נשימה, מועקה, תגובות שמנסות להדחיק כמו הימנעות משיחה על כך או הליכה למקום מסוים, התחמקות מאנשים שקשורים לזה, אדישות והפסקת פעילות רגילה, ניתוק רגשי מאנשים וקשיי תקשורת, פסימיות, קשיי ריכוז, אובדן עניין בתחומים שהיו אהובים, מתח ולחץ, פאניקה מוגזמת בזמן טריגרים כמו רעש פתאומי.

כיצד מטפלים בטראומות?

אחת השיטות היעילות לטיפול בפוסט טראומה היא שיטת טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT, משום שהיא שיטה שמתמקדת אך ורק בבעיה ולא מתפרשת על כל החיים כדי לנסות להביא לשינוי מידי. במפגשים ניתנים למטופל כלים כדי למדוד את ההתקדמות בשליטה שלו על הסימפטומים של הפוסט-טראומה, זאת תוך כדי התייחסות למחשבות שמתעוררות בו, לרגשות שנובעים מכך ולהתנהגות שמתלווה לטראומה. מטפל CBT נעזר בשלושת המרכיבים חיוניים אלה כדי לגרום לשינוי המיוחל כדי להחזיר את המטופל לשגרת חיים נינוחה יותר. השיטה מתמקדת בשינוי צורת החשיבה והתפיסה של האירוע שקרה והתגובה של המטופל אליו, ומוכיחה לו בעזרת כלי כמו ביופידבק, שמודד את עוצמת התגובות והשליטה, שאפשר לשלוט בחרדה ובדיכאון ובכל המאפיינים של הטראומה. כל מטלה שהמטופל מקבל מקדמת אותו לעבר שחרור רגשי ומחשבתי וכתוצאה מכך מחזירה לו את שלוות הנפש ועוזרת לו להחלים ולפוגג את חומרת האיומים שנוצרו בזמן האירוע.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
ד״ר עפר בר נחום

ד״ר עפר בר נחום

בעל דוקטורט בפסיכותרפיה מאוניברסיטת אטלנטיק בארה"ב, תואר שני עם התמחות בהתנהגות צרכנים ותואר ראשון עם התמחות במדעי ההתנהגות. עוסק בתחום זה מאז שנת 2002 ובעל קליניקה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. אני מציע לכם ניסיון רב וידע מקצועי בטיפול במגוון בעיות התנהגות המקשות על חייכם, זמינות 24/7, טיפול ממוקד וקצר מועד ושינוי ניכר ומוכח באיכות החיים ע״י טיפול בשיטת cbt
מוזמנים להתקשר אלי ישירות 054-6258872 או להשאיר פרטים