עייפות ונדודי שינה, ואיך זה קשור לאיכות חיינו?

שגרת חיים של כל אדם נורמטיבי כוללת כמה תפקודים שחייבים להיות תקינים, אחרת אי אפשר יהיה לנהל שגרה פרודוקטיבית. הפונקציות השונות של כל אדם מתחלקות לכמה תחומים, כמו אכילה, שתייה, שינה, עבודה, לימודים, חיי מין, פנאי ועוד. כל אחד מחלקים אלה מרכיב תמונת חיים של כל אחד וכאשר יש שיבוש מסוים באחד מהם ברמה כלשהי השיבוש עלול להביא לחוסר איזון ולבעיות תפקוד כלליות, או לחילופין לאותת על בעיה כלשהי שמתבטאת בשיבוש אחד התפקודים האלה. לדוגמה, אכילה כפייתית כמו אכילה מרובה או מועטה מלמדת על הפרעות אכילה או על אחד התסמינים שעלולים להצביע על בעיית דיכאון עמוק או חרדה, ונדודי שינה ועייפות מוגברת יכולים להיות הן הבעיה עצמה והן הסימפטום לבעיה אחרת. מכל מקום, ברור כי ברגע שהאיזון מופר יש לבדוק אותו ולהחזיר אותו למצבו התקין.

מה קורה כאשר סובלים מעייפות ומנדודי שינה?

חוסר שינה, עייפות יתר ונדודי שינה הן מהבעיות שיש להן מרכיב נפשי ומרכיב פיזיולוגי. ראשית, כל מטפל טוב ישלח אתכם עם הדיווח על כך לרופא שישלול בעיות אחרות כמו בעיות בבלוטת התריס או תזונה, למשל. לאחר שבודקים את כל מה שקשור לפיזיולוגיה מתחילים לטפל בסיבות הנפשיות והקוגניטיביות של הפרעות השינה. הפרעות שינה נחשבות בהחלט לבעיה שגורמת לנזק בריאותי משום שהגוף המותש אינו יכול לעמוד בכל המטלות שלו והתפקודים הפנימיים שלו מידרדרים. זה יכול להוביל לבעיית ניהול כעסים מרוב לחץ נפשי, זה נוסף על בעיות תפקוד בעבודה ובבית, וסכנת הנפשות שנגרמת כתוצאה מנהיגה במצב כזה או תפעול מתקנים ומכשירים מסוכנים ללא ערנות.

מהי שיטת הטיפול הקוגניטיבית ועל מה היא מבוססת?

שיטת CBT מבוססת על כך שככל שהמודעות שלנו למציאות כפי שהיא עולה כך גם רמת השליטה שלנו בה בהתאם. כשאנחנו מגיבים רגשית בצורה קשה זה סימן שהמציאות נתפסת אצלנו כאיום או כמשובשת ולכן עלינו להחזיר לעצמנו את ראיית המציאות הנכוחה. ברגע שהאיזון מושג כך גם התגובה הרגשית שלנו חוזרת לרמתה הרגילה, ומאליו מסתדרת גם בעיית השינה שלנו או כל בעיה התנהגותית אחרת. אם נדודי השינה נגרמים כתוצאה מחרדות בגלל תפיסת מציאות משובשת או בגלל דימוי עצמי שגוי, השינוי בתפיסה מחשבתית זו מניב את השינוי הרגשי בהתאם. דרגת האיום עלינו יורדת, אנחנו רואים את התמונה כפי שהיא באמת ולכן יכולים להירגע ולחזור לשגרה נורמטיבית מבלי לחוש חרדות ולהדיר שינה מעינינו בגלל זה. שיטת טיפול התנהגותי גורסת שלמטופל יש פוטנציאל גדול ביכולת לשנות את חייו ואת התגובות שלו ולכן הגברת המודעות שלו בכיוון הנכון היא מה שעובדים עליו בשיטת CBT.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
ד״ר עפר בר נחום

ד״ר עפר בר נחום

בעל דוקטורט בפסיכולוגיה מאוניברסיטת אטלנטיק בארה"ב, תואר שני עם התמחות בהתנהגות צרכנים ותואר ראשון עם התמחות במדעי ההתנהגות. עוסק בתחום זה מאז שנת 2002 ובעל קליניקה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. אני מציע לכם ניסיון רב וידע מקצועי בטיפול במגוון בעיות התנהגות המקשות על חייכם, זמינות 24/7, טיפול ממוקד וקצר מועד ושינוי ניכר ומוכח באיכות החיים ע״י טיפול בשיטת cbt
מוזמנים להתקשר אלי ישירות 054-6258872 או להשאיר פרטים